Konserttimuotoilua

Encanto Festivalin tausta-ajatuksia

Kun katsomme vanhoissa maalauksissa esitettyjä konserttitilanteita, törmäämme heti alkajaisiksi kiehtovaan monipuolisuuteen: elämänläheisissä kohtauksissa muusikot ja kuulijat on kuvattu toistensa lähellä kylki kyljessä kirkoissa, kammareissa, katujen melskeessä, luonnon helmassa tai vaikkapa linnojen estradeilla. Koirat, kissat, kokit, lapset, rakastavaiset ja tamburiinia soittavat narrit kuuluvat värikylläiseen kuvaan, johon mahtuu usein myös runsas herkkuateria viinilasillisen kera. Vanhoissa maalauksissa tämä voimakkaan emotionaalinen ja teatraalinen maailma lävähtää suoraan silmiemme eteen. Musiikki on kiinteä osa elämää.

Noihin näkymiin verrattuna muuttuivat klassisen musiikin konserttitilanteet viimeisten 150 vuoden aikana rituaalinomaisemmiksi konserttikäytännöt tuntevan yleisö istahtaessa asiantuntevana tuoleihinsa ja frakkipukuisen orkesterin seuratessa edessään seisovaa musiikkiauktoriteettia (kapellimestaria).

Onneksemme taiteen kentälle on ilmaantunut uusia tuulia yhä enemmän useissa eri maissa. Valo, tila, muusikoiden ja kuulijoiden asettelu ja eri taidelajien edustajien yhteistyö ovat esimerkkejä toimista, joiden tuloksena vanhasta musiikista ja klassisesta musiikista kiinnostuvat jälleen myös uudet kuulijakunnat.

Edellä mainitut tausta-ajatukset johdattivat kodikkaan kokoluokan festivaalin rakentamiseen Kauniaisiin keväisin vuosina 2016-2018. Kuulijoille tarjottiin lukuisia tavanomaisuudesta poikkeavia musiikillisia ja tilallisia kokeiluja ja kokemuksia. Kaupunkilaiset, naapurien asukkaat ja kansainväliset vieraat eri maista osallistuivat taiteiden juhlaan, jossa jokaisella konsertilla oli vahva omannäköinen ja elämyksellinen luonteensa.

Helsinki oli festivaali kotipaikkana Encanto Music -yhdistyksen perustamisvaiheessa vuonna 2014. Toiminta jatkuu jälleen Helsingissä vuonna 2019.

TEEMOJA / Kauniainen

ENCANTO 2016
Mitä rakastamme

Yhdelle meistä suurta iloa tuottaa puutarhanhoito, perhe tai harrastus. Toiselle merkityksellisiä aiheita ovat ystävät, musiikki, luonto tai muut taiteet. Meillä kaikilla on toiveita, unelmia ja mieltymyksiämme ja tämä kutkuttavien hetkien moninaisuus on merkittävä osa elämän onnellisuuden taustaa. Myös pettymykset, kärsimys, irrallisuus ja epäonnistumiset lyövät leimansa eloomme.Taiteiden taustalla vaikuttaa kaipuu unelmien toteutumiseen ja toive meitä ympäröivän kauneuden havaitsemisesta. Tämä moninaisuus on läsnä taiteiden synnyssä ja kaikkien taidelajien perustana.

ENCANTO 2017
Minkä puolesta taistelemme, mikä lohduttaa meitä

Riita, taistelu ja sovinto koskettavat ihmisiä niin yksityiselämässä kuin yhteiskunnallisesti. Taistoa käydään niin huomioiduksi tulemisesta, vallasta, rakkaudesta tai ylipäätään eloonjäämisestä. Suvaitsemattomuus, turhamaisuus, ylimielisyys ja kateus ovat usein riitoihin johtavia syitä. Menetys, tuska ja suru kypsyttävät ymmärtämystä kohti sovintoa. Encanto Festivaalilla 2017 taistelu ja sovinto -tematiikkaa käsitellään musikaalisin ja visuaalisin keinoin uusia näkökulmia tarjoten.

ENCANTO 2018
Kauneus ja melankolia

Hymy kyynelsilmin on kaunis synonyymi tunnelmalle, joka valtaa ihmisiä eri aikoina, ei pelkästään pimeinä vuodenaikoina. Klovni, joka surustaan huolimatta saa ihmiset nauramaan ja itkemään laajentaa melankolia-käsitettä. Ilo tai tuskan liikkumattomuus tulevaisuuden tai menneen suhteen ovat suuri inspiraation lähde. Useat vaikuttavat taideteokset on luotu äärimmäisissä tunneolosuhteissa. Läsnä oleva hetken kauneus antaa meille luottamuksen, jonka ansiosta pystymme nauttimaan melankoliasta.

TEEMOJA / Helsinki

2014 SANOIN SEN SÄVELIN
Puhuttelevaa musiikkia ja muita taiteita

Musiikin puhuttelevuus, sanarytmit, musiikillinen kerronta, taide- ja kulttuurivaikutteet olivat ensimmäisen Encanto Festivalin ydinteemoja. Ohjelman suunnittelusta vastasivat yhdistyksen perustajajäsenet Thomas Pitt, Laura Kajander ja Vappu Helasvuo.

2019 ILO, NAURU
(työnimi)

Elämään tarvitaan iloa ja naurua, riemua ja hupia! Encanto Festival 2019 pureutuu näihin teemoihin tiedostaen, ettei ole iloa ilman surua, hupia ilman kärsimystä. Festivaaliteeman puitteissa pureudutaan naurun eri ilmentymiin: iloinen, hupaisa, katkera, häkeltynyt, suomalainen, saksalainen tai muu nauru. Muusikot, näyttelijät ja sirkustaiteilija tarjoavat vastapainon lokakuun lopun sään tarjoamille tunnelmille.

TAITEELLINEN JOHTAJA

Encanto Festivalin taiteellinen johtaja 2016- on maineikas viulisti Georg Kallweit. Jätettyään vakituisen työnsä Berliinin filharmonikoissa, Georg Kallweit on omistautunut pitkään barokkimusiikille ja toimii mm. Akademie für Alte Musik Berlin -orkesterin konserttimestarina. Kyseisen orkesterin kanssa Kallweitilla on kymmeniä levyjä kattava levytyshistoria, useita palkintoja sekä säännöllistä konserttitoimintaa eri puolilla maailmaa solistisissa ja johtotehtävissä. Hänen vahvuutenaan viulismin ohella on vaikuttavien ohjelmakokonaisuuksien luominen. Muusikkona kyseessä on lämminhenkinen ja moniulotteinen luova henkilö, joka on viime aikoina osallistunut myös näyttämöllisiä ja musikaalisia elementtejä yhdistävien projektien kehittämiseen Berliinissä.

Georg Kallweit on kysytty vierailija eri orkestereiden johtajana. Suomessa Kallweitia on kuultu Keski-Pohjanmaan Kamariorkesterin johtajana ja solistina sekä Suomalaisen barokkiorkesterin liiderinä ja solistina sekä myös orkesterin päävierailijana. Lehdistö myös Suomessa reagoi Kallweitin johtamien konserttien elävyyteen innostuneesti.

YHTEISTYÖTÄ, KULTTUURIVIRTAA

Encanto Music -yhdistyksen yhtenä vahvoista tavoitteista on luoda puitteita eri maista saapuvien taiteilijoiden väliselle yhteistyölle. Rajapinnoilla syntyy uusia ideoita ja päästään yllättävien kokemusten äärelle välillä onnistuen välillä törmäillen. Kitkapinnassa kipinöi, se heittää uusiin suuntiin. Encanton projekteissa on ollut mukana taiteilijoita yli 20 maasta kuten Australia, Belgia, Bulgaria, Chile, Englanti, Espanja, Hollanti, Itävalta, Japani, Norja, Peru, Puola, Ruotsi, Saksa, Suomi, Unkari, Venäjä, Vietnam, Viro, Yhdysvallat - ...

Encanto Music ei vielä ole täyttänyt viittä vuotta, mutta on ollut suuri ilo työskennellä mahtavien taiteilijoiden kanssa: Janne Aalto, Tiina Aho-Erola, Elina Albach, Lassi Alhorinne, Raphael Alpermann, Andreas Arend, Dora Asterstad, Tobias Ay, Gabriel Bania, Niall Chorell, Björn Colell, Joanna Dudley, Bjarte Eike, Anni Elonen, Kare Eskola, Luis Fiestas, Pauliina Fred, Cornelius Frommelt, Philipp Goldmann, Patrick Grahl, Dorothea Grünzweig, Hanna Haapamäki, Iika Hartikainen, Vappu Helasvuo, Susanne Helasvuo, Jorma Helenius, Marja Helenius, Mikko Helenius, Heike Henning,Marianna Henriksson, Mayumi Hirasaki, Liisi Huhtala, Nicola Hümpel, Matias Häkkinen, Tabea Höfer, Johanna Juhola, Irja Kajander-Vierkens, Laura Kajander, Georg Kallweit, Eija Kankaanranta, Salla Karakorpi, Kreeta-Maria Kentala, Laura Kokko, Piia Komsi, Juan Kruz Díaz de Garaio Esnaola, Margret Köll, Heidi Köngäs, Paco de Laguna, Teppo Lampela, Julla von Landsberg, Harri Lidsle, Casper Lidsle, Jenni Lättilä, Jouko Mansnerus, Anthony Marini, Liis Marini, Anna Marte, Maie Mei, Michael Metzler, Nadine Milzner, Hector Montes, Hong Thai Nguyen, Risto Nordell, Anna Orasmaa, Alfonso Padilla, Camilo Pajuelo, Kaija Pakarinen, Lea Pekkala, Petteri Pitko, Johanna Pitkänen, Markus Pelli, Thomas Pitt, Lauri Pulakka, Anna Rinta-Rahko, Walter Rumer, Roman Schatz, Ilka Seifert, Jussi Seppänen, Mika Seppänen, Mia Simanainen, Maria Suokas, Auli Särkiö, June Telletxea, Folkert Uhde, Jordy Valderrama, Tuukka Vasama, Daniel Velho, Siiri Virkkala, Dmitri Zudov, Miina Äkkijyrkkä SEKÄ Amsterdam Piano Duo, Bachs Erben, Barokksolistene, Chorus Granielis, Encanto House Band, Ensemble Thios Omilos, Kauniaislaisia tahoja kuten kuoroja, kuvataidekoulu, ym., Nico and the, Navigators, Ombra e luce, Rantatie-kvartetti, Suomalainen barokkiorkesteri, Suomen Laulu, Tema-kvartetti, Trio Estela de Luna, Urban Strings, Utopia...

KONSEPTIPARTNERI JA TAUSTAVAIKUTTAJA

Encanton kansainvälisen kumppanuudet ovat yksi festivaalin merittävistä rakennusaineista. Konseptisuunnittelua tehtiin yhteistyössä berliiniläisen Radialsystem V -tadetalon kanssa. Radialsystem V on lyhyessä ajassa löytänyt perinteisissä konserteissa ja kulttuuritapahtumissa käyvää joukkoa laajempiprofiilisen yleisöpohjan. Taidetalon musiikki-, teatteri- ja tanssiesityksissä käy paljon myös nuorta yleisöä sen luoman poikkitaiteellisen ja kokeilevan profiilin innoittamana. Talossa säännöllisesti harjoittelevat ja esiintyvät kotiyhtyeet Akademie für Alte Musik Berlin, Sasha Walts & Guests -tanssiryhmä, Vocalconsort Berlin sekä Solistenensemble Kaleidoskop. Näiden lisäksi talossa esiintyy suuri joukko nimekkäitä vierailijoita.

Radialsystemin taiteellinen johtaja Folkert Uhde osallistui Encanto Festivalin konseptikehitykseen yhdessa dramaturgi Ilka Seifertin kanssa. Folkert Uhde on opiskellut radio- ja tv-tekniikkaa, barokkiviulunsoittoa sekä kommunikaatio- ja musiikkitiedettä. Hänen toimiessaan Akademie für Alte Musik Berlin -orkesterin managerina (Uhde & Hackersee Musik Management) orkesteri nousi yhdeksi Euroopan merkittävimmistä vanhan musiikin orkestereista laajan kiertue- ja levytystoiminnan ansiosta. Nykyisin Folkert Uhde toimii erityisesti taiteellisena konseptikehittäjänä. Suomeen asti on rantautunut jo aiemmin Folkert Uhden ideoiden variaatioita. Näistä mainittakoon Suomalaisen barokkiorkesterin toteuttamat Concerto Grosso -jättikonsertit sekä pienimuotoiset makoilukonsertit, joita ollaan toteutettu mm. Kauniaisissa. Innovatiivisen konseptikehityksen ohella Folkert Uhde työskentelee TV- ja filmiproduktioiden parissa. Vuonna 2009 hän sai Vuoden kulttuurituottaja -palkinnon.

Folkert Uhde ja Encanto Festivalin taiteellinen johtaja Georg Kallweit ovat toteuttaneet lukuisia projekteja yhdessä. Encanto Festivalia varten luodaan projekteja, joissa yhdistyvät erilaiset taidemuodot kuten musiikki, tanssi, teatteri ja näyttämölliset elementit. Musiikillisesti pääosassa on barokkimusiikki, mutta mukaan mahtuu myös klassismin ja romantiikan ajan musiikkia sekä nykymusiikkia.