Epätavallisia konserttikonsepteja

Encanto Festivalin tausta-ajatuksia

Kuinka menneinä vuosisatoina kuultiin musiikkia? Kun katsomme vanhoissa maalauksissa esitettyjä konserttitilanteita, törmäämme heti alkajaisiksi kiehtovaan monipuolisuuteen: Elämänläheisissä kohtauksissa muusikot ja kuulijat on kuvattu toistensa lähellä kylki kyljessä kirkoissa, kammareissa, katujen melskeessä, luonnon helmassa tai vaikkapa linnojen estradeilla. Koirat, kissat, kokit, lapset, rakastavaiset ja tamburiinia soittavat narrit kuuluvat värikylläiseen kuvaan, johon mahtuu usein myös runsas herkkuateria viinilasillisen kera. Vanhoissa maalauksissa tämä voimakkaan emotionaalinen ja teatraalinen maailma levähtää suoraan silmiemme eteen. Musiikki on kiinteä osa elämää.

Noihin näkymiin verrattuna ovat klassisen musiikin konserttitilanteet viimeisten 150 vuoden aikana muuttuneet rituaalinomaisemmiksi. Konserttikäytännöt tunteva yleisö istahtaa asiantuntevana tuoleihinsa ja frakkipukuinen orkesteri toimii edessä seisovan musiikkiauktoriteetin ohjauksessa. Saattaa käydä niin, että esimerkiksi nuoret kuulijat eivät tunne oloaan kotoisaksi, vaikka mainiota olisi, jos he pääsisivät mukaan seikkailuun, jonka tuloksena on löydettävissä musiikillisen perintömme tarjoamia aarteita.

Onneksemme taiteen kentälle on ilmaantunut uusia tuulia useissa eri maissa. Esimerkiksi Saksassa taidokkaat koreografit ja dramaturgit kuten Sasha Walz, Juan Kruz de Esnaola ja Folkert Uhde ovat luoneet konserttisarjoja, festivaalikonsepteja ja esityksiä, joissa pientenkin uudistusten ansiosta musiikin kokeminen muuttuu läheisemmäksi. Valo, tila, muusikoiden ja kuulijoiden asettelu ja eri taidelajien edustajien yhteistyö ovat esimerkkejä toimista, joiden tuloksena vanhasta musiikista ja klassisesta musiikista kiinnostuvat jälleen myös uudet kuulijakunnat.

Encanto Kauniaisissa

Edellä mainitut tausta-ajatukset johdattavat meidät kodikkaan kokoluokan festivaalin rakentamiseen Kauniaisiin. Encanto Festival tarjoaa kuulijoille tavanomaisuudesta poikkeavia musiikillisia ja tilallisia kokeiluja ja kokemuksia kaupungissa, joka sijaitsee hyvien yhteyksien päässä naapurikaupunkien sylissä ja jossa on onneksemme mitä mainioimpia tiloja tällaiseen tarkoitukseen. Toivotamme kaupunkilaiset, naapurien asukkaat ja kansainväliset vieraat eri maista tervetulleiksi musiikilliseen juhlaamme, jossa jokaisella konsertilla on vahva omannäköinen ja elämyksellinen luonteensa. Encanto tarjoaa myös tiloja ja tilaisuuksia tutustumiseen ja yhdessäoloon monenlaisille ihmisille.

Encanto Festivaalilla yhdistyvät paikallisuus, kotimaisuus ja kansainvälisyys iloisella tavalla. Esimerkiksi festivaaliyhtye Encanto House Band koostuu suomalaisista ja eurooppalaisista nimekkäistä muusikoista, joilla löytyy intoa uudenlaisten konseptien kokeiluihin. Vierailijoina kuullaan myös nimekkäitä kansainvälisiä yhtyeitä. Encanto tekee säännöllistä yhteistyötä berliiniläisen Radialsystem V -taidetalon kanssa kuten myös joidenkin kansainvälisten festivaalien kanssa. Pitkäjänteisenä visiona on yhteinen produktiotuotanto ja verkostoituminen skandinaavisten festivaalien kanssa.

Paikallisesti juurtuva ja samalla kansainvälisyyteen avautuva olkoon siis festivaalimme, joka tarjoaa omannäköisen lisänsä suomalaiseen festivaalikenttään.

Georg Kallweit
Encanto Festival, taiteellinen johtaja

TEEMOJA, KATSE TULEVIIN VUOSIIN

ENCANTO 2017
Minkä puolesta taistelemme, mikä lohduttaa meitä

Riita, taistelu ja sovinto koskettavat ihmisiä niin yksityiselämässä kuin yhteiskunnallisesti. Taistoa käydään niin huomioiduksi tulemisesta, vallasta, rakkaudesta tai ylipäätään eloonjäämisestä. Suvaitsemattomuus, turhamaisuus, ylimielisyys ja kateus ovat usein riitoihin johtavia syitä. Menetys, tuska ja suru kypsyttävät ymmärtämystä kohti sovintoa. Encanto Festivaalilla 2017 taistelu ja sovinto –tematiikkaa käsitellään musikaalisin ja visuaalisin keinoin uusia näkökulmia tarjoten.

ENCANTO 2018
Kauneus ja melankolia

Hymy kyynelsilmin on kaunis synonyymi tunnelmalle, joka valtaa ihmisiä eri aikoina, ei pelkästään pimeinä vuodenaikoina. Klovni, joka surustaan huolimatta saa ihmiset nauramaan ja itkemään laajentaa melankolia-käsitettä. Ilo tai tuskan liikkumattomuus tulevaisuuden tai menneen suhteen ovat suuri inspiraation lähde. Useat vaikuttavat taideteokset on luotu äärimmäisissä tunneolosuhteissa. Läsnä oleva hetken kauneus antaa meille luottamuksen, jonka ansiosta pystymme nauttimaan melankoliasta.

Georg Kallweit

Encanto Festivalin taiteellinen johtaja on maineikas viulisti Georg Kallweit. Jätettyään vakituisen työnsä Berliinin filharmonikoissa, Georg Kallweit on omistautunut pitkään barokkimusiikille ja toimii mm. Akademie für Alte Musik Berlin –orkesterin konserttimestarina. Kyseisen orkesterin kanssa Kallweitilla on kymmeniä levyjä kattava levytyshistoria, useita palkintoja sekä säännöllistä konserttitoimintaa eri puolilla maailmaa solistisissa ja johtotehtävissä. Hänen vahvuutenaan viulismin ohella on vaikuttavien ohjelmakokonaisuuksien luominen. Muusikkona kyseessä on lämminhenkinen ja moniulotteinen luova henkilö, joka on viime aikoina osallistunut myös näyttämöllisiä ja musikaalisia elementtejä yhdistävien projektien kehittämiseen Berliinissä.
Georg Kallweit on kysytty vierailija eri orkestereiden johtajana. Suomessa Kallweitia ollaan kuultu viime aikoina Keski-Pohjanmaan Kamariorkesterin johtajana ja solistina sekä aiemmin Suomalaisen barokkiorkesterin liiderinä ja solistina orkesterin päävierailijan roolissa. Lehdistö myös Suomessa reagoi Kallweitin johtamien konserttien elävyyteen innostuneesti.

PÄÄKUMPPANI JA KONSEPTIPARTNERI

Encanton kansainvälisen kumppanuudet ovat yksi festivaalin merittävistä rakennusaineista. Konseptisuunnittelua tehtiin yhteistyössä berliiniläisen Radialsystem V -tadetalon kanssa. Radialsystem V on lyhyessä ajassa löytänyt perinteisissä konserteissa ja kulttuuritapahtumissa käyvää joukkoa laajempiprofiilisen yleisöpohjan. Taidetalon musiikki-, teatteri- ja tanssiesityksissä käy paljon myös nuorta yleisöä sen luoman poikkitaiteellisen ja kokeilevan profiilin innoittamana. Talossa säännöllisesti harjoittelevat ja esiintyvät kotiyhtyeet Akademie für Alte Musik Berlin, Sasha Walts & Guests –tanssiryhmä, Vocalconsort Berlin sekä Solistenensemble Kaleidoskop. Näiden lisäksi talossa esiintyy suuri joukko nimekkäitä vierailijoita.

Radialsystemin taiteellinen johtaja Folkert Uhde osallistui Encanto Festivaalin konseptikehitykseen yhdessa dramaturgi Ilka Seifertin kanssa. Folkert Uhde on opiskellut radio- ja tv-tekniikkaa, barokkiviulunsoittoa sekä kommunikaatio- ja musiikkitiedettä. Hänen toimiessaan Akademie für Alte Musik Berlin –orkesterin managerina (Uhde & Hackersee Musik Management) orkesteri nousi yhdeksi Euroopan merkittävimmistä vanhan musiikin orkestereista laajan kiertue- ja levytystoiminnan ansiosta. Nykyisin Folkert Uhde toimii erityisesti taiteellisena konseptikehittäjänä. Suomeen asti on rantautunut jo aiemmin Folkert Uhden ideoiden variaatioita. Näistä mainittakoon Suomalaisen barokkiorkesterin toteuttamat Concerto Grosso –jättikonsertit sekä pienimuotoiset makoilukonsertit, joita ollaan toteutettu mm. Kauniaisissa. Innovatiivisen konseptikehityksen ohella Folkert Uhde työskentelee TV- ja filmiproduktioiden parissa. Vuonna 2009 hän sai vuoden kulttuurituottaja –palkinnon.

Folkert Uhde ja Encanto festivalin taiteellinen johtaja Georg Kallweit ovat toteuttaneet lukuisia projekteja yhdessä. Encanto Festivaalia varten luodaan projekteja, joissa yhdistyvät erilaiset taidemuodot kuten musiikki, tanssi, teatteri ja näyttämölliset elementit. Musiikillisesti pääosassa on barokkimusiikki, mutta mukaan mahtuu myös klassismin ja romantiikan ajan musiikkia sekä nykymusiikkia.